fredag 24 juni 2011

Ha en härlig midsommar!






Visst är Sverige fantastiskt vacker och nog är midsommar det svenskaste vi har! Jag är född och uppvuxen i Delsbo och tycker såklart att Delsbodräkten är den vackraste folkdräkten.
Här vaknade jag till störtskurar och grått väder men nu har det klarnat upp en del.
Vi känner oss lite halv denna midsommar eftersom vi alltid firat med farmor & farfar uppe i Huskasnäs. Och i år finns inte våran älskade farfar med oss och vi står inför nya traditioner. Julia åkte häromdagen till Spanien för att jobba där i 4 veckor och då känns det ännu tommare i vår familj. Midsommar är ju som sagt förknippat med en massa tradioner. Vi ska ta dagen som den kommer och ev. kikar vi förbi hos goda vänner som har fest ikväll. Men väder och känslor får avgöra det hela.
Jag tänkte iaf dela med mig av ett superenkelt och alldeles makalöst gott recept som jag hittade förra sommaren. Den funkar som förrätt eller som en lättfräsch lunch rätt.

Varmrökt lax på frasigt tunnbröd (4 personer)
1 skiva mjukt tunnbröd
1/2 dl olivolja
lite flingsalt
150g varmrökt lax
3/4 dl creme fraiche
2 msk färsk riven pepparrot
2 msk fint skuren gräslök
1/2 dl röd rom gärna laxrom
1 dillkvist

Förbereda: Skär brödet på 4 bitar. Pensla brödet med oljan och strö på flingsalt. Rosta i ugnen på 200 grader i ca 3-5 minuter. Låt svalna något.
Mosa laxen med en gaffel blanda ihop med creme fraiche,pepparrot samt gräslök. Fördela blandningen på tunnbrödet och garnera med rom och dillkvist.
Smaklig spis!
Ha en underbar Midsommar och kom ihåg att ha solsken i hjärtat när det regnar!
Kramar i massor!
Carina


Inga kommentarer: